خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/06/08 - 10:40
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : بین الملل
میرتاج‌الدینی:

بلوک اقتصادی و استراتژیک آینده منطقه با انسجام کشورهای عضو اکو شکل می‌‌گیرد

عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس با بیان اینکه کشورهای عضو اکو می توانند بلوک اقتصادی قدرتمند و استراتژیکی را در منطقه شکل دهند، گفت: این کشورها جغرافیایی بزرگی از آسیا را به خود اختصاص داده و جمعیت زیادی را شامل می‌شوند.




سیدمحمدرضا میرتاج الدینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در رابطه با اهمیت حضور ایران در نشست آتی اجلاس سران کشور‌های عضو اکو، گفت: کشورهایی مانند ایران، پاکستان، ترکیه، قزاقستان، آذربایجان، افغانستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان، عضو این مجموعه هستند که دارای مرزهای مشترک بوده و این امر مهمترین مزیت و فرصت برای آنها محسوب می شود.



نماینده مردم تبریز و آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: در واقع کشورهای عضو اکو می توانند بلوک اقتصادی قدرتمند و استراتژیکی را در منطقه شکل دهند زیرا جغرافیایی بزرگی از آسیا را به خود اختصاص داده و جمعیت زیادی را شامل می شوند.



وی با اشاره به اینکه انرژی، صنعت، کشاورزی، دامپروری و فناوری از جمله ظرفیت های مهم میان کشورهای این نهاد منطقه ای است، ادامه داد: به عبارتی این کشورها با همگرایی و همکاری های مستمر می توانند به کریدور انرژی و غیره در منطقه تبدیل شوند که این روزها موضوع حیاتی برای کشورهای دیگر تلقی می شود.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: در این میان مزیت ایجاد کریدورهای مواصلاتی برای ترانزیت کالا و غیره نیز دارای اهمیت ویژه است. به عنوان مثال قرقیزستان، ترکمنستان، ازبکستان و ایران یا تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان، ایران وازبکستان کریدورهایی هستند که می توانند غرب آسیا را به آسیای مرکزی یا خلیج فارس و دریای عمان را به دریای سیاه متصل کنند.



عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کشورهای عضو اکو باید موانع تجاری پیش روی خود را حذف کنند، تصریح کرد: در این راستا مجلس شورای اسلامی نیز آمادگی دارد با تسهیل سازی قوانین مورد نیاز، به تحقق این امر در مناسبات کشورمان با اعضای اکو کمک کند./



پایان پیام




  • کد خبر : 367541
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار